Vluchtelingen

Waddinxveen is een betrokken gemeente met een sociaal hart. Wij willen een veilig thuis bieden voor iedereen in Waddinxveen, dus ook voor vluchtelingen.

een azc waar in de tuin vluchtelingen rondlopen

Er komt een tijdelijke opvanglocatie voor 195 vluchtelingen in Waddinxveen 

Onder leiding van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) komt deze opvanglocatie aan de Vredenburghlaan/ Plasweg/ IJsermanweg, met een in- en uitgang via de IJsermanweg. Daarnaast komt er ook tijdelijke woonruimte (Flexwoningen) op deze locatie voor inwoners die met spoed een woning nodig hebben. 

De inloopbijeenkomsten zijn op dinsdag 11 maart of maandag 17 maart 

Bewoners binnen een straal van 600 meter rondom de opvanglocatie hebben een uitnodigingsbrief voor de inloopbijeenkomsten ontvangen. De inloopbijeenkomsten organiseren we samen met het COA in de raadzaal van het gemeentehuis, Beukenhof 1. 

Bij de inloopbijeenkomsten kunnen bewoners over verschillende onderwerpen in gesprek gaan 

Zoals over de geplande maatregelen op het gebied van verkeer, veiligheid en de inpassing van het groen op de locatie. Naast het bestuur, de medewerkers van de gemeente en het COA is er ook een ervaren locatiebeheerder van Gouda aanwezig en vrijwilligers die meehelpen in de opvanglocatie in Gouda. Zij vertellen graag meer over hun ervaringen en kunnen ook uw vragen beantwoorden.  

Wilt u ook langskomen? Dat kan! Meld u aan vóór 5 maart 

Voor een prettig en veilig verloop van de inloopbijeenkomsten willen wij graag vooraf van u weten naar welke inloopbijeenkomst u wilt komen en welk tijdstip uw voorkeur heeft. In de raadzaal is een maximaal aantal personen toegestaan. Wij vragen u daarom met maximaal 1 à 2 personen per huishouden te komen. Per tijdblok is er plek voor max. 30 huishoudens. Op deze manier zorgen wij ervoor dat er voldoende ruimte en tijd is om u te woord te staan en om uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Voor de inloopbijeenkomsten op 11 of 17 maart zijn er tijdblokken waar u uit kunt kiezen: 

Na uw aanmelding ontvangt u van ons via e-mail een aanmeldbevestiging met een datum en tijdblok. Het is belangrijk dat u deze digitale aanmeldbevestiging meeneemt naar de inloopbijeenkomst. Wij noteren bij binnenkomst uw aanmelding aan de hand van een namenlijst.

Vervolg en planning

Op dit moment wordt er gewerkt aan een verkeersplan, een veiligheidsplan en een groene inpassing voor het gebied van de opvanglocatie. Ook zijn er grondonderzoeken uitgevoerd voor de planologische procedure, zodat de omgevingsvergunning kan worden aangevraagd. Daarna start de beslistermijn van ongeveer 2 maanden. De verwachte bouwtijd van de opvanglocatie is geschat op 3 maanden. 

Buurtbewonersoverleg

Bij de start van de bouw voor de opvanglocatie starten we ook een keer per maand een buurtbewonersoverleg. Hier kunnen de buurtbewoners, de gemeente en het COA met elkaar op de hoogte houden van de voortgang over de opvanglocatie. En worden vragen zo goed mogelijk beantwoord. U kunt zich hieronder alvast aanmelden voor het buurtbewonersoverleg. U ontvangt per email zodra de datum bekend is een uitnodiging voor de eerste buurtbewonersbijeenkomst.