Besluitenlijst B&W openbaar 25 maart 2025
Locatie: Stadhuis Rotterdam, Coolsingel 40, kamer 3.15
Aanvang: 09:15 uur
Voorzitter: E.J. Nieuwenhuis
Aanwezig: C.P. de Jong (Directiesecretaris), E.J. Nieuwenhuis (burgemeester), B.J.A. Leferink (wethouder), F. Vleij (wethouder), A. Kerssies (wethouder), J.M. van Vugt (gemeentesecretaris).
Zaaknummer: 0627218270
Concept openbare besluitenlijst van de vergadering van B&W van 18 maart 2025
Besluit: Akkoord.
Samenvatting raad en pers: Niet van toepassing.
Zaaknummer: 0627242434
Aanpassen regelgeving vanwege organisatiewijziging
Het college van burgemeester en wethouders van Waddinxveen besluit, onder voorbehoud van
schriftelijke toestemming van de Ondernemingsraad:
- Het Organisatiebesluit gemeente Waddinxveen vast te stellen.
- De Mandaten- en volmachtenregeling 2025, met bijbehorend mandaatregister vast te stellen.
- De Regeling Budgetbeheer gemeente Waddinxveen vast te stellen.
- In beleid en regelgeving de functiebenaming concernmanager vervangen voor directeur.
- Deze regelingen gelden met terugwerkende kracht tot 7 maart 2025 voor het project Coenecoop College.
Samenvatting raad en pers:
Op 1 april 2025 wijzigt de structuur van de organisatie van de gemeente Waddinxveen. Er komen 2 directeuren met een eigen (directeurs)portefeuille. Ook komen er 12 afdelingen, met elk een eigen manager. Het is daarom nodig om een aantal regelingen hierop aan te passen. Het gaat om het Organisatiebesluit, de Mandaten- en volmachtenregeling en de Regeling budgetbeheer. In dit besluit en deze regelingen is vastgelegd hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden verdeeld zijn.
Zaaknummer: 0627238233
Uitvoeringsprogramma maatschappelijke voorzieningen
Het college van burgemeester en wethouders van Waddinxveen besluit:
- Het Uitvoeringsprogramma maatschappelijke voorzieningen vast te stellen.
- De financiële gevolgen van het uitvoeringsprogramma conform de financiële bijlage te verwerken in de 1e Burap 2025 en Kaderbrief 2026-2029.
- Om geheimhouding te leggen op de financiële bijlage op grond van artikel 87 Gemeentewet en artikel 5.1, lid 2, aanhef en onder b, van de Woo en de geheimhouding te laten voortduren tot oplevering van de in het uitvoeringsprogramma benoemde projecten.
- Van 2025 tot en met 2032 jaarlijks een werkbudget van €150.000 beschikbaar te stellen voor nader onderzoek behorend bij dit uitvoeringsprogramma en het opstarten van bijbehorende projecten en:
a. Deze lasten te dekken uit de reserve Maatschappelijke Voorzieningen.
b. Deze mutatie op de Programmabegroting voor 2025 te verwerken in de 1e Burap 2025 en voor 2026-2032 in de Kaderbrief 2026-2029. - De raad te informeren over het Uitvoeringsprogramma maatschappelijke voorzieningen middels het bijgevoegde raadsmemo met de bijbehorende bijlagen.
Samenvatting raad en pers:
In de afgelopen jaren groeide Waddinxveen snel en vonden veel mensen woonruimte in Waddinxveen. In het coalitieakkoord ‘Samen groeien aan de Gouwe’ staat dat we willen ‘dat er weer een goede balans ontstaat tussen woningbouw, maatschappelijke voorzieningen en andere zaken die het prettig wonen en leven maken’. Met de vorig jaar vastgestelde Visie maatschappelijke voorzieningen en dit Uitvoeringsprogramma maatschappelijke voorzieningen geven we hier invulling aan. We hebben na gesprekken met lokale stakeholders en aanvullend onderzoek bepaald wat er nodig is om de verschillende maatschappelijke voorzieningen een plek te geven. Hierbij gaan we uit van een bevolkingsgroei tot 45.000inwoners. We kiezen in dit uitvoeringsprogramma locaties voor onder andere onderwijs, nieuwe sporthallen, sportvelden en een nieuw cultuurhuis. In de Kaderbrief 2026-2029 nemen we de benodigde investeringen voor de voorzieningen op. Bij de behandeling van de kaderbrief in de raadsvergadering van juli stellen we de gemeenteraad in staat een integrale afweging te maken om te bepalen waarin we gaan investeren en wat toch niet haalbaar is of moet worden uitgesteld. Daarna starten we projecten op en betrekken we omwonenden in de planvorming.
Zaaknummer: 062763483
Stand van zaken restauratie herdenkingsmonument De Naald
Het college van burgemeester en wethouders van Waddinxveen besluit:
- In te stemmen met de memo over stand van zaken restauratie herdenkingsmonument De Naald.
- Deze memo ter informatie naar de raad te sturen.
Samenvatting raad en pers:
De planning van de restauratie van het gemeentelijke monument ‘De poort der bevrijding’, ook wel bekend als ‘De Naald’ vindt plaats ná Dodenherdenking 2025. Dit monument staat op de hoek van de Kerkweg-Oost en het Stationsplein. Het was de bedoeling om de herstelwerkzaamheden vóór 4 mei 2025 af te ronden. In de vergunningsprocedure heeft de Welstandscommissie een aanvullende eis aan het materiaal van de obelisk opgenomen. Hierdoor moet de planning aangepast worden. Restauratie of vernieuwing van de zuil (obelisk) van het herdenkingsmonument is onvermijdelijk vanwege verregaande slijtage van het beton. Dit betekent dat de zuil wordt vervangen, in dezelfde vorm en met dezelfde materialen zoals deze destijds is geplaatst. Bovendien wordt het gehele monument waar nodig gerestaureerd. De gemeente wordt in dit project geadviseerd door de adviescommissie Erfgoed. De oplevering is gepland op halverwege 2025.
Zaaknummer: 0627248325
Jaarverantwoording Onderwijsachterstanden (LEA/vve) 2024
- Het College van B&W stemt in met het vaststellen van de Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (LEA/vve) 2024.
Samenvatting raad en pers:
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om via de Jaarverantwoording Onderwijsachterstanden het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) van informatie te voorzien op het gebied van bevordering van gelijke kansen voor alle kinderen in het onderwijs.