Ondernemersverhaal van Peter
Het moet en-en-en zijn: goed voor de klant, goed voor ons bedrijf en goed voor de wereld
Afval voorkomen, processen efficiënt inrichten en gewoon doén: Peter Thun, directeur van HTC Parking & Security heeft duidelijke ideeën over circulair ondernemen. Zijn bedrijf maakt entreepoorten voor bijvoorbeeld parkeergarages, bouwlocaties en overheidsgebouwen. “Duurzaam bezig zijn staat voor mij gelijk aan goed ondernemerschap.”
“Toen ik HTC in 2008 overnam, heb ik al onze processen onder de loep genomen. Het lean-gedachtegoed was daarbij het uitgangspunt. Je kijkt daarbij heel goed naar wat waarde toevoegt en naar wat afval is. Als je circulair onderneemt wil je ook afval voorkomen. Niet voor niets staat refuse ook het hoogst op de r-ladder van circulariteit. Afval voorkomen of iets niet maken heeft het allermeeste impact. Als maakbedrijf ontkom je er natuurlijk niet aan om iets te maken. Er is staal en aluminium nodig voor onze poorten, ze worden gepoedercoat. Daarmee vervuilen we, dat kan niet anders. Maar ik kan die vervuiling wel beperken door het proces zo goed mogelijk in te richten.”
“Dat vraagt wel om een andere mindset. Vijftien jaar geleden waren we tevreden als we een product hadden geleverd dat werkte. Nu denken we veel breder over wat we leveren. Is de klant na gebruik ook tevreden? Is het goed voor ons bedrijf? En heeft het een zo klein mogelijke impact op de wereld? Het is en-en-en. Als je een van die vragen met nee moet beantwoorden, dan klopt het niet. Daarom staat duurzaam bezig zijn voor mij gelijk aan goed ondernemerschap.”
We bouwen zo modulair mogelijk: onderdeel voor onderdeel
“Met deze andere mindset hebben we onze poorten in de afgelopen jaren flink verduurzaamd. We bouwen ze zo modulair mogelijk. Dat betekent dat we onderdeel voor onderdeel bouwen, en bij schade onderdelen makkelijk kunnen vervangen. Soms is er zoveel schade dat we een volledige vleugel of zelfs een volledige poort moeten vervangen. Maar ook daar gaan we dan zorgvuldig mee om. Sinds een poosje ontwikkelen we een deassemblagestraat in onze productiehal. Daar halen we alle retouronderdelen uit elkaar en onderzoeken we of we delen kunnen hergebruiken of beter kunnen scheiden, voor betere recycling.”
“Van de materialen kunnen we inmiddels 35 à 40 procent hergebruiken. Ons doel is om dat naar 70 procent te brengen. Onderdeel voor onderdeel onderzoeken we hoe dat kan. Met de motoren in de poorten is dat al gelukt. Die laten we opknappen door een ander bedrijf en dan zijn ze weer als nieuw. Andere onderdelen zijn ingewikkelder. Als er twee spijlen in een hek zijn verbogen moeten die worden hersteld en opnieuw worden gepoedercoat. Maar dat is best ingewikkeld als niet de hele poort gepoedercoat moet worden. We kijken nu met brancheverenigingen en een partij als Akzo Nobel naar hoe we dat toch voor elkaar kunnen krijgen.”
As-a-service-model: een heel andere benadering
“Circulair werken gaat niet van de ene op de andere dag. Je bent continu op zoek naar nieuwe oplossingen. Daarom is het zo belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent. Als je het alleen doet voor je imago of voor het geld, red je het niet. Je moet echt iets willen veranderen aan je bedrijf. Bij ons heeft dat ook geleid tot onze ‘Speedgate as a Service’. Dat is een dienst waarbij klanten niet voor de poort betalen maar voor de functionaliteit ervan. Wij blijven eigenaar, verzorgen het onderhoud en garanderen dat de poort 99,2 procent van de tijd functioneert. Dat vraagt om een heel andere benadering van ons werk. Het systeem moet duurzaam en efficiënt zijn, maar ook zo ontworpen worden dat we het eenvoudig kunnen onderhouden en aanpassen.”
“Hoewel klanten dit concept nog niet breed omarmen, geloven we er sterk in. Veel klanten kiezen nog op basis van prijs, maar we verwachten dat de markt zich hiernaartoe ontwikkelt. Ook omdat grote bedrijven steeds meer moeten rapporteren over de impact van hun bezit. Maar je moet soms even geduld hebben als je je verdienmodel aanpast of een nieuwe dienst levert.”
“Je hoeft daarbij niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Ik heb veel aan het Lean Management Netwerk hier in Nederland. En voor het ontwikkelen van het as-a-service-model heb ik hulp gehad van verschillende grote bedrijven. Verder halen we veel kennis uit de Ellen MacArthur Foundation, een internationaal netwerk voor de circulaire economie. Architect Thomas Rau vind ik ook erg inspirerend. Hij bedacht met Philips bijvoorbeeld light as a service.”
Een blikje cola in Groningen
“Als ondernemer moet je soms gewoon een stap zetten, ook al weet je niet meteen wat het oplevert. Op een gegeven moment wilden we onze servicemonteurs alleen nog inzetten als ze echt waarde konden toevoegen. Ze reden soms naar Groningen om alleen een blikje cola uit een goot te halen, zodat de poort weer open kon. Daar kon ik dan wel een factuur voor sturen, maar dat is natuurlijk heel inefficiënt. Nu lossen onze klanten eenvoudige problemen met de poort zelf op, met onze servicemodule Xense. Hiermee registreren we 24/7 wat de status van de poort is en informeren wij klanten direct als zij actie kunnen of moeten nemen. Onze monteurs zijn er dan voor complexe zaken. Een bijvangst hiervan is nu dat onze service-omzet is gestegen en dat onze monteurs hun werk veel leuker vinden. Maar veel belangrijk nog is dat dit proces nu veel efficiënter is. En dat draagt bij aan mijn hogere doel: de wereld een beetje beter achterlaten dan hoe ik ‘m aantrof.”