Taalmeterdag helpt inwoners die moeite hebben met lezen en schrijven

10 september 2024, 12:34
Wethouder Leferink (rechts op de foto) in gesprek bij een Taalmeter test.

Maandag 9 september stond bij Cultuurhuys de Kroon in het teken van het Digi-taalplein voor het Digi-Taal Festival van bibliotheek De Groene Venen. De dag is georganiseerd in samenwerking met Gemeente Waddinxveen, Cultuurhuys de Kroon, bibliotheek De Groene Venen en Stichting Lezen en Schrijven. Wethouder Brigitte Leferink was aanwezig om de Taalmeter in werking te zien en in gesprek te gaan met inwoners.

Een Taalmeter geeft inzicht over lezen, schrijven en digitale vaardigheden

De meter is een screeningsinstrument om te weten te komen of iemand mogelijk moeite heeft met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Het is een startpunt voor een gesprek over basisvaardigheden. Deze taalmetertest sluit goed aan bij de ‘Ik wil leren-campagne’: een campagne om op een toegankelijke en positieve manier mensen aan te sporen om te leren en hun basisvaardigheden verder te ontwikkelen.

Samen helpen we bij het verbeteren van de basisvaardigheden

Met name voor digitale vaardigheden zijn er steeds meer ontwikkelingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan DigiD of aan het invullen van (digitale) aanvraagformulieren. Veel mensen hebben moeite met het begrijpen van deze digitale middelen, ook mensen die de Nederlandse taal spreken. Op maandag 9 september heeft de gemeente Waddinxveen 150 inwoners die een uitkering ontvangen gevraagd om naar Bibliotheek De Groene Venen in Cultuurhuys De Kroon te komen voor een taalmetertest. Stichting Lezen en Schrijven heeft geholpen met het afnemen van deze taalmetertesten. Er zijn 20 Taalmeters afgenomen, waarvan er bij 15 sprake was van moeite met lezen.

Hulp bij de vaardigheden op maat

De Taalmeter geeft inzicht in de wensen van de inwoner en wat hij of zij graag wil leren. Na de Taalmeter test zijn de consulenten van het Sociaal Team van gemeente Waddinxveen in gesprek gegaan met iedereen die moeite heeft met taal, of die andere leerwensen heeft. De consulenten zijn vooraf getraind om zo goed mogelijk hierover in gesprek te gaan. De bezoekers die moeite hebben met lezen, zijn geholpen tijdens een gesprek. Voor bezoekers die negatieve ervaringen hebben met leren is dit een belangrijke eerste stap naar leren en meedoen. De Taalhuiscoördinator van Bibliotheek De Groene Venen heeft meer dan de helft van de Taalmeters die moeite hebben met lezen kunnen doorverwijzen naar een cursus. Een aantal inwoners dat heel goed scoorde bij de Taalmeter is gevraagd of zij zich in willen zetten als vrijwillige taalcoach.